تمامی كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است
 
آدرس ایمیل معتبر نمیباشد    
 
 
کدهای اخلاقی گردشگری

کدهای اخلاقی گردشگری


از آنجائی‌ كه در گردشگری، انسان محور ارائه و دریافت كالا (خدمات گردشگری) است بنابر این شرایطی بسیار حساس و متفاوت بر آن حكم‌فرماست. لذا سازمان جهانی گردشگری با نظر كلیه كشورهای عضو و جهت حفظ منزلت انسانی در گردشگری مواردی را تحت عنوان كدهای اخلاقی تدوین و اعلام نموده است. در این كدهای اخلاقی مواردی چون احترام به فرهنگ و منش جامعه میزبان، انتفاع اقتصادی جامعه میزبان، تلاش در جهت حفظ محیط زیست، احترام به حریم خصوصی و اعتقادات میزبانان و گردشگران و تامین‌ امنیت گردشگران و غیره لحاظ گردیده است. به نمونه‌ای از این كدها در ذیل اشاره می‌گردد:

  • با خرید محصولات محلی به اقتصاد بومی كمك كنید.
     
  • باورها و اعتقادات مردم منطقه را بشناسید وبه آنها احترام بگذارید تا از بروز ناهنجاری و مشكلاتی كه از عدم توجه ویا بی احترامی‌ به باورها و سنت های محلی بروز می‌كند، جلوگیری كنید.
     
  • با رعایت احترام به سنت‌های محلی باعث حفظ فرهنگ بومی ‌و غرور ملی در جامعه میزبان شوید
     
  • تا حد امکان از برپاکردن آتش در طبیعت خودداری كنید و در صورت نیاز به آتش از حداقل میزان چوب استفاده كنید.
     
  • آب را آلوده نكنید (به عنوان مثال مواد شوینده را وارد آب رودخانه نكنید)
     
  • از‌ایجاد سروصدا در طبیعت خودداری کنید. (در غیر‌این صورت حیات وحش را دچار آشفتگی خواهید كرد.)
     
  • از نوشتن یادگاری بر آثار تاریخی و طبیعی خودداری كنید و دیگران را نیز از ‌این عمل منع كنید.
     
  • از چیدن گل در طبیعت خودداری كنید و در عوض با عكاسی، از زیباییهای آن لذت ببرید
     
  • از مكان‌های خصوصی عكس برداری نكنید
     
  • به اماكن مقدس احترام بگذارید.
     
  • توجه داشته باشید شما با پول دادن به افراد و به ویژه كودكان آن ها را به تكدی گری عادت می‌دهید. (ولی هرگاه از جامعه بومی‌خدماتی دریافت كردید حتما درصدد جبران آن برآیید)
     
  • در صورتی كه با جامعه بومی ‌به گفتگو می‌پردازید، دیدگاه واقع‌بینانه‌ای از زندگی شهری به آن ها ارائه دهید. (متاسفانه در بسیاری موارد جامعه بومی ‌به ویژه جوانان روستایی تحت تاثیر جذابیت‌های ظاهری زندگی شهری و گردشگران قرار می‌گیرند)
     
  • اگر با گروه سفر می كنید از قوانین حاكم بر تور پیروی كنید. (به موقع سر قرار حاضر شوید، به دستورالعمل‌هایی كه توسط راهنما ارائه می‌شود گوش دهید و...)
    از شوخی‌های خطرناك در تور اجتناب كنید.
     

 

نمونه ای دیگر ازقوانین اخلاقی برای طبیعت گردان علاقمند به فرهنگ بومی، تدوین شده توسط كولوین (colwin)

  • به طبیعت‌ گردان پیشنهاد می‌شود تا اطلاعاتی در مورد آداب و رسوم و فرهنگ محلی منطقه كسب نمایند و برای جمع آوری ‌این اطلاعات و استفاده از نظرات افراد بومی ‌به ادارات محلی مراجعه نمایند
  • طبیعت گردان نباید بدون اجازه از مردم، آیین‌های بومی، درون خانه‌هایشان و كلاً حریم خصوصی آن ها عكسبرداری كنند
  • اگر طبیعت‌گردی قصد دادن هدیه یا كمك داشته باشد، باید آن را برای كل جامعه محلی در نظر بگیرد نه فقط برای فرد یا گروهی خاص (اكثر جوامع و انجمن‌های محلی به صورت عمومی ‌فعالیت می‌كنند)
  • اگر شما در یك گروه حضور دارید بهتر است به جای دادن انعام به اشخاص با دادن هدیه به جامعه محلی كمك كنید
  • به حد و مرز باغ‌ها و خانه‌های شخصی توجه داشته باشید و هرگز بدون اجازه به‌این مكان‌ها وارد نشوید و عكسبرداری نكنید
  • قرص‌های مخصوص تصفیه آب به همراه داشته باشید تا برای جوشاندن آب از چوب‌های جنگلی به عنوان سوخت استفاده نكنید
  • نسبت به اطرافیان خود حساس بوده و به آن ها توجه داشته باشید
  • هرگز قولی را ندهید كه نتوانید به آن عمل نمایید یا نسبت به آن وفادار باشید (این مساله به ویژه در ‌ایران در رابطه با گردشگرانی كه در سفرهای كوچ عشایر شركت می‌كنند مشاهده می‌شود. در بسیاری موارد گردشگران به عشایركوچ نشین قول می‌دهند كه عكس‌های آن ها را برایشان ارسال خواهند كرد. وقتی عشایر مرتباً در حال كوچ هستند وجای ثابتی ندارند چگونه می‌توان ‌این گونه وعده‌ها را اجرا كرد!)
  • بدون اجازه و مجوز به گیاهان ویا محصولات گیاهی دست نزنید ویا از آن ها استفاده نكنید.
    سعی كنید كه پوشش و لباس شما مناسب و مطابق با شئون اجتماعی منطقه باشد. به آداب و سنت‌های بومی‌ منطقه احترام بگذارید. با افراد محلی به گونه‌ای رفتار كنید كه توقع دارید بازدیدكنندگان وطن شما، با شما برخورد نمایند.
     

 

اتیکُدینگ (آداب معاشرت)

ایرانیان از دیرباز به آداب‌دانی و به جا آوردن رسوم مشهور بوده‌اند و از زمان‌های قدیم در کنار تبادل کالا با کشورهای غربی و اروپایی چنانچه نکاتی از فرهنگ و آداب آنان را هماهنگ با تفکر‌ایرانی و اسلامی ‌می‌یافتند آن را وارد فرهنگ‌ایرانی می‌کردند. و یا اروپائیان در‌این تبادلات از آداب‌ایرانیان می‌آموختند و به کار می‌بستند که نتیجه آن تاکنون تبدیل به یک نوع آداب معاشرت بین‌المللی گشته است در زیر به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم:
در سفرهای هوایی هنگام پیاده شدن از هواپیما از مهماندار، خلبان و سایر خدمه تشکر کنید.
در هتل نیز از افرادی که به شما خدمت کرده اند تشکر کنید.‌این کار می‌تواند زبانی و یا با دادن انعام صورت گیرد.
 

 

در هنگام اقامت در هتل به نکات زیر توجه کنید:

  • شب هنگام خواب درب اتاقتان را آرام باز و بسته کنید
  • در راهروهای هتل به آرامی ‌راه بروید و بلند حرف نزنید
  • به اتاق هتل صدمه نزنید و زباله روی زمین‌ نریزید
  • حوله و وسایل هتل را با خود نبرید
  • صدای رادیو و موسیقی‌تان را خیلی بلند نکنید
  • هر بار که از هتل خارج می‌شوید کلید را به قسمت پذیرش بسپارید

 

در هنگام مسافرت به نکات زیر توجه کنید:
  • در قطار و هواپیما مدت زیادی در دست شویی نمانید به وضعیت دیگران فکر کنید شاید آنها هم نتوانند خودشان را کنترل کنند.
  • در مسافرت با قطار هنگام خداحافظی تمام پنجره‌های کوپه را در انحصار خودتان در نیاورید و جلوی دید مسافران دیگر را نگیرید.
  • در زمان مسافرت با قطار و هواپیما از ادکلن و عطرهای تند استفاده نکنید بعضی افراد به بوی تند آنها حساسیت دارند و ممکن است آزرده شوند.
     

 

در هنگام حضور در رستوران به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از صرف غذا کارد و چنگال و یا قاشق‌تان را چسبیده به هم، روی بشقاب به صورت مورب بگذارید.‌این علامتی است که از خوردن دست کشیده‌اید.
  • در رستوران پس از صرف غذا دستمال سفره پارچه‌ای یا کاغذی را تا نکنید بلکه فقط جمع کنید و در کنار بشقابتان بگذارید.
  • صندلی‌تان را درست پشت میز قرار دهید و فاصله‌تان با میز طوری تنظیم کنید تا به بشقابتان مسلط باشید. ضمناً پشت میز غذاخوری هرگز پا روی پا نیندازید.
  • در رستوران خانم‌ها طرف راست آقایان می‌نشینند.
  • به کار بردن عبارت (گارسون) برای صدا زدن پیشخدمت رستوران دیگر مودبانه نیست. می‌توانید با اشاره دست ، او را بطلبید و یا اگر مجبور هستید به آرامی‌ او را آقا صدا بزنید.
  • اگر نوشیدنی را با شیشه و نی آورده‌اند بعد از نوشیدن، نی را از بطری خارج نکنید تا دست و پاگیر نشود.
  • هر کجا که سر میز غذا بودید (رستوران،خانه، میهمانی) پس از خوردن غذا و بلند شدن از سر میز درست‌این است که صندلی تان را دوباره بر سر جای اولش بازگردانید. و بسیار رفتار دیگر که هرکسی در طول روز و مسافرت با رعایت آنها می‌تواند رضایت سایرین را برآورده سازد و دوستان جدیدی پیدا کند

انواع هتل‌ها برحسب ستاره
انواع بیمه‌های مسافرتی
خدمات بانكی و تسهیلات ارزی
دفاتر خدمات مسافرتی در ‌ایران
روادید (ویزا)
قراردادهای مسافرتی
کدهای اخلاقی گردشگری
نکاتی در مورد بار مسافر
لوازم و تجهیزات مورد نیاز در هر سفر
آشنایی با لوازم اولیه برای سفر به طبیعت
سايت هاي گردشگري و توريسم
تجهيزات مورد نياز در يك سفر طبيعت‌گردي
چه چیزی با خود ببریم؟
آنچه يك گردشگر بايد بداند
نقشه کامل ایران pdf
مسیر های عمومی گردشگری ایران به تفکیک استانها